De drietrapsraket van online copy 1/4

Online communicatie vraagt om meer dan een goed taalbesef en een commerciële inslag. Het vraagt van de copywriter zijn volledige aandacht voor drie duidelijke velden. Branding, traffic en conversie. Met elke stap langs deze drie fases zullen er meer bezoekers afvallen, de tekst wordt steeds slanker, de relevantie stijgt, terwijl het bereik daalt. Maar het wordt het voor de overblijvers steeds duidelijker: dit is de oplossing voor mij!

In het constante proces van schaven en bijschaven is het over de drie lagen – branding, traffic en conversie - dat je steeds meer vet van je teksten verwijderd. Je propositie wordt steeds helderder en stijgt in relevantie voor de bezoeker. Je bereik neemt misschien af, maar wat overblijft zijn, simpel gezegd, kwalitatieve leads. Ze hebben de moeite genomen bij je op de website te komen, dus zijn ze bij voorbaat al geïnteresseerd. Het is een kwestie de interesse van de potentiële klant te belonen.

Van branding naar conversie
De eerste stap ligt dus in branding van de organisatie. Branding mag nog een beetje wollig of hoogdravend zijn in een gedrukte corporate brochure, maar online branding vraagt om directe, concrete helderheid. Het bieden van antwoorden op de vragen die leven bij de bezoeker. Hoewel deze fase niet direct te vertalen is in harde leads draagt het bij aan de algehele merkherkenning van de organisatie.

Schrijven voor traffic
Hieruit komt automatisch stap twee naar voren: het schrijven met een oog op traffic. SEO Copywriting neemt niet voor niets een gestage vlucht als nieuwe niche voor copyspecialisten, want tussen de zoekende klant en het gevonden bedrijf mag niets in de weg staan. Op zoekwoorden geoptimaliseerde teksten dus, zonder afbreuk te doen aan de tone-of-voice die bij onze doelgroep past.

Call-to-action
En als laatste mogen we niet vergeten dat we hier niet zijn om de bezoekers alleen te entertainen. Commerciële websites draaien om leadgeneration. Dus moeten we niet alleen de klant overtuigen van onze meerwaarde en hopen dat deze ooit terugkomt om iets te kopen of contact met ons op te nemen. Nee je hebt hem nu in je website, het feit dat ze er zijn wijst al op interesse, dus kom maar op met die call to action!

Labels: , , ,

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: De drietrapsraket van online copy 1/4

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

zondag 30 augustus 2009

De drietrapsraket van online copy 1/4

Online communicatie vraagt om meer dan een goed taalbesef en een commerciële inslag. Het vraagt van de copywriter zijn volledige aandacht voor drie duidelijke velden. Branding, traffic en conversie. Met elke stap langs deze drie fases zullen er meer bezoekers afvallen, de tekst wordt steeds slanker, de relevantie stijgt, terwijl het bereik daalt. Maar het wordt het voor de overblijvers steeds duidelijker: dit is de oplossing voor mij!

In het constante proces van schaven en bijschaven is het over de drie lagen – branding, traffic en conversie - dat je steeds meer vet van je teksten verwijderd. Je propositie wordt steeds helderder en stijgt in relevantie voor de bezoeker. Je bereik neemt misschien af, maar wat overblijft zijn, simpel gezegd, kwalitatieve leads. Ze hebben de moeite genomen bij je op de website te komen, dus zijn ze bij voorbaat al geïnteresseerd. Het is een kwestie de interesse van de potentiële klant te belonen.

Van branding naar conversie
De eerste stap ligt dus in branding van de organisatie. Branding mag nog een beetje wollig of hoogdravend zijn in een gedrukte corporate brochure, maar online branding vraagt om directe, concrete helderheid. Het bieden van antwoorden op de vragen die leven bij de bezoeker. Hoewel deze fase niet direct te vertalen is in harde leads draagt het bij aan de algehele merkherkenning van de organisatie.

Schrijven voor traffic
Hieruit komt automatisch stap twee naar voren: het schrijven met een oog op traffic. SEO Copywriting neemt niet voor niets een gestage vlucht als nieuwe niche voor copyspecialisten, want tussen de zoekende klant en het gevonden bedrijf mag niets in de weg staan. Op zoekwoorden geoptimaliseerde teksten dus, zonder afbreuk te doen aan de tone-of-voice die bij onze doelgroep past.

Call-to-action
En als laatste mogen we niet vergeten dat we hier niet zijn om de bezoekers alleen te entertainen. Commerciële websites draaien om leadgeneration. Dus moeten we niet alleen de klant overtuigen van onze meerwaarde en hopen dat deze ooit terugkomt om iets te kopen of contact met ons op te nemen. Nee je hebt hem nu in je website, het feit dat ze er zijn wijst al op interesse, dus kom maar op met die call to action!

Labels: , , ,

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage