De meerwaarde van communicatie voor uw bedrijfsdoelen

‘Interne communicatie en social networks zijn dé issues voor pr-profs’

Zo valt op 22 september j.l. te lezen op de website communicatieonline.nl. Hieronder de belangrijkste conclusies uit het artikel en mijn visie op de positie van de communicatie-afdeling en welke verbeterslagen we hier nog kunnen maken. Want bij veel organisaties wordt de meerwaarde van een communicatieprofessional nog niet optimaal ingezet.

“Interne Communicatie en social networks zijn de grote trends volgens de Europese pr professionals. Dat blijkt uit de European Communication Monitor 2009, de jaarlijkse studie van de EUPRERA (European Public Relations Education and Research Association) en de EACD (Association of Communication Directors).

Uit het internationale onderzoek dat is uitgevoerd in samenwerking met het vakblad Communication Director onder 1850 communicatieprofessionals in 34 landen, blijkt dat PR professionals vaak niet direct worden betrokken bij de bedrijfsdoelen: slechts zes van de tien ondervraagden levert een bijdrage aan het definiëren van bedrijfsdoelen.

Belangrijkste strategische issues voor de komende drie jaar zijn volgens de respondenten interne communicatie, waarbij bedrijfsdoelen en communicatie worden gekoppeld, en het omgaan met de digitale evolutie en de sociale netwerken die daaruit voortkomen.”


Hoe kijkt u naar de afdeling communicatie?
In deze blog ga ik daarom eens in op de rol van communicatie binnen een organisatie. Ik weet uit ervaring dat hier veel in kan worden verbeterd. Het draait hierbij om de vraag hoe een organisatie kijkt naar de afdeling communicatie. Gaat het hier om een noodzakelijk kwaad, want we schijnen te moeten communiceren? Of gaat het hier om professionals die dankzij hun ervaringen in het communicatievak een goed inzicht hebben in het werkelijk reilen en zeilen van een organisatie en de markt? En die vanuit deze ervaring heel goed mee kunnen denken over de strategische, tactische en operationele bedrijfsdoelen.

Communicatie kost alleen maar geld
Kijken we naar een traditionele verdeling binnen de organisatie, dan zien we de communicatieafdeling vaak als een soort eiland, een stafdienst aan de zijkant van marketing en verkoop die zijn eigen wegen bewandeld. De salesmensen verkopen, de technische mensen voeren het uit, de directie beslist... De afdeling communicatie? Die trekt zijn eigen plan en kost alleen maar geld. Toch?

Meedenken over strategische keuzes?
De afdeling communicatie mag over alle interne en externe ontwikkelingen berichten, maar zal niet vaak gevraagd worden, mee te denken over strategische keuzes en doelen voor het bedrijf. Die beslissingen zijn voorbehouden aan het MT, de directie en salesmanagers. De economen v/s de communicators.

Waarom is het dom om geen gebruik te maken van de kennis van de communicatiemedewerkers?
Omdat je als organisatie kansen mist om werkelijk de vinger aan de pols te hebben. Om te weten wat er werkelijk speelt, intern bij je medewerkers, extern bij je klant, in de markt bij je concullega’s. Hieronder zet ik daarom vijf punten uiteen die de meerwaarde van een communicatieafdeling tonen voor de bedrijfsdoelen.

Kennis is macht
Kennis is macht en biedt een strategisch voordeel. En de communicatieafdeling is de hele dag met niets anders bezig dan kennis opdoen over de markt en de organisatie. Doe er je voordeel mee, laat de communicatiemedewerkers meepraten over bedrijfsdoelen:

1. De Communicatieafdeling beweegt namelijk door de hele organisatie heen.
Van de werkvloer tot het MT en de directie, iedereen komt in contact met de communicatieafdeling. Zij het voor een interne nieuwsbrief, voor salesdocumentatie of een positioneringsvraagstuk, de communicatiemedewerker spreekt in principe iedereen wel een keer. Een rijke bron van informatie dus, niet om te klikken over medewerkers, maar om de sentimenten binnen de onderneming haarfijn aan te voelen.

2. De Communicatieafdeling buigt zich dagelijks over positioneringsvraagstukken.
Als communicatiemedewerker ben je gewend om strategisch na te denken over de positionering van een bedrijf. Over de juiste tone-of-voice die past bij de branche en de doelgroep. Over het vertalen van technische eigenschappen naar praktische voordelen voor de klant. Waarom hier niet je voordeel mee gedaan in de besluitvorming? Hoe wil je gezien worden en hoe word je gezien? De communicatiemedewerker kan het je vertellen.

3. De Communicatieafdeling staat in het geval van testimonials direct in contact met de klant.
Weten hoe het echt gaat met je klant? Stuur eens een communicatiemedewerker langs voor een testimonial en je weet hoe het echt zit met de service, met de levertijden, met de kwaliteit van het product. Een testimonial vertelt veel over de relatie tussen de klant en uw onderneming en tegen een communicatiemedewerker zal de klant al snel opener vertellen waar het aan schort.

4. De Communicatieafdeling zet uw onderneming dagelijks af tegen de concullega’s.
U wilt weten wat er speelt in de markt? Vraag het eens aan een communicatiemedewerker. In het vertalen van technische features naar USP’s is de communicatiemedewerker gewend om deze af te zetten tegen de USP’s van uw concullega’s. De positionering van de onderneming...? Wordt afgezet tegen die van de concullega’s. In een interview met een klant krijgt de communicatiemedewerker inzicht in en antwoord op de vraag: waarom heeft u voor onze onderneming gekozen? En dus niet voor de concurrentie. Allemaal belangrijke strategische kennis voor het onderbouwen en ondersteunen van uw bedrijfsdoelen.

5. De Communicatieafdeling moet berichten over de onderneming.
Misschien niet echt een punt van meerwaarde, maar wel een heel belangrijke voor optimale communicatie. Hoe kan een communicatieafdeling helder berichten over de onderneming zonder te weten in welke richting de onderneming beweegt? Welke korte- en lange termijn visie er achter producten of diensten zit? Wat de gedachte achter bepaalde nieuwe product/markt combinaties is? Maar ook inzicht in hoe het er werkelijk voorstaat met de onderneming kan zorgen voor een duidelijker aanbod en betere positionering in de uitingen. Te veel ondernemingen laten deze informatie helaas maar mondjesmaat naar beneden sijpelen.

Communicatie op waarde geschat
De keuze is aan u. Is de communicatieafdeling een geldverslindend noodzakelijk kwaad? Of gaan we deze afdeling op waarde schatten als een groep enthousiaste professionals die weten wat er werkelijk speelt? Die vanuit hun passie en enthousiasme voor de onderneming waar ze werken, graag meedenken over strategische keuzes en bedrijfsdoelen.

Labels: ,

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: De meerwaarde van communicatie voor uw bedrijfsdoelen

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

zaterdag 26 september 2009

De meerwaarde van communicatie voor uw bedrijfsdoelen

‘Interne communicatie en social networks zijn dé issues voor pr-profs’

Zo valt op 22 september j.l. te lezen op de website communicatieonline.nl. Hieronder de belangrijkste conclusies uit het artikel en mijn visie op de positie van de communicatie-afdeling en welke verbeterslagen we hier nog kunnen maken. Want bij veel organisaties wordt de meerwaarde van een communicatieprofessional nog niet optimaal ingezet.

“Interne Communicatie en social networks zijn de grote trends volgens de Europese pr professionals. Dat blijkt uit de European Communication Monitor 2009, de jaarlijkse studie van de EUPRERA (European Public Relations Education and Research Association) en de EACD (Association of Communication Directors).

Uit het internationale onderzoek dat is uitgevoerd in samenwerking met het vakblad Communication Director onder 1850 communicatieprofessionals in 34 landen, blijkt dat PR professionals vaak niet direct worden betrokken bij de bedrijfsdoelen: slechts zes van de tien ondervraagden levert een bijdrage aan het definiëren van bedrijfsdoelen.

Belangrijkste strategische issues voor de komende drie jaar zijn volgens de respondenten interne communicatie, waarbij bedrijfsdoelen en communicatie worden gekoppeld, en het omgaan met de digitale evolutie en de sociale netwerken die daaruit voortkomen.”


Hoe kijkt u naar de afdeling communicatie?
In deze blog ga ik daarom eens in op de rol van communicatie binnen een organisatie. Ik weet uit ervaring dat hier veel in kan worden verbeterd. Het draait hierbij om de vraag hoe een organisatie kijkt naar de afdeling communicatie. Gaat het hier om een noodzakelijk kwaad, want we schijnen te moeten communiceren? Of gaat het hier om professionals die dankzij hun ervaringen in het communicatievak een goed inzicht hebben in het werkelijk reilen en zeilen van een organisatie en de markt? En die vanuit deze ervaring heel goed mee kunnen denken over de strategische, tactische en operationele bedrijfsdoelen.

Communicatie kost alleen maar geld
Kijken we naar een traditionele verdeling binnen de organisatie, dan zien we de communicatieafdeling vaak als een soort eiland, een stafdienst aan de zijkant van marketing en verkoop die zijn eigen wegen bewandeld. De salesmensen verkopen, de technische mensen voeren het uit, de directie beslist... De afdeling communicatie? Die trekt zijn eigen plan en kost alleen maar geld. Toch?

Meedenken over strategische keuzes?
De afdeling communicatie mag over alle interne en externe ontwikkelingen berichten, maar zal niet vaak gevraagd worden, mee te denken over strategische keuzes en doelen voor het bedrijf. Die beslissingen zijn voorbehouden aan het MT, de directie en salesmanagers. De economen v/s de communicators.

Waarom is het dom om geen gebruik te maken van de kennis van de communicatiemedewerkers?
Omdat je als organisatie kansen mist om werkelijk de vinger aan de pols te hebben. Om te weten wat er werkelijk speelt, intern bij je medewerkers, extern bij je klant, in de markt bij je concullega’s. Hieronder zet ik daarom vijf punten uiteen die de meerwaarde van een communicatieafdeling tonen voor de bedrijfsdoelen.

Kennis is macht
Kennis is macht en biedt een strategisch voordeel. En de communicatieafdeling is de hele dag met niets anders bezig dan kennis opdoen over de markt en de organisatie. Doe er je voordeel mee, laat de communicatiemedewerkers meepraten over bedrijfsdoelen:

1. De Communicatieafdeling beweegt namelijk door de hele organisatie heen.
Van de werkvloer tot het MT en de directie, iedereen komt in contact met de communicatieafdeling. Zij het voor een interne nieuwsbrief, voor salesdocumentatie of een positioneringsvraagstuk, de communicatiemedewerker spreekt in principe iedereen wel een keer. Een rijke bron van informatie dus, niet om te klikken over medewerkers, maar om de sentimenten binnen de onderneming haarfijn aan te voelen.

2. De Communicatieafdeling buigt zich dagelijks over positioneringsvraagstukken.
Als communicatiemedewerker ben je gewend om strategisch na te denken over de positionering van een bedrijf. Over de juiste tone-of-voice die past bij de branche en de doelgroep. Over het vertalen van technische eigenschappen naar praktische voordelen voor de klant. Waarom hier niet je voordeel mee gedaan in de besluitvorming? Hoe wil je gezien worden en hoe word je gezien? De communicatiemedewerker kan het je vertellen.

3. De Communicatieafdeling staat in het geval van testimonials direct in contact met de klant.
Weten hoe het echt gaat met je klant? Stuur eens een communicatiemedewerker langs voor een testimonial en je weet hoe het echt zit met de service, met de levertijden, met de kwaliteit van het product. Een testimonial vertelt veel over de relatie tussen de klant en uw onderneming en tegen een communicatiemedewerker zal de klant al snel opener vertellen waar het aan schort.

4. De Communicatieafdeling zet uw onderneming dagelijks af tegen de concullega’s.
U wilt weten wat er speelt in de markt? Vraag het eens aan een communicatiemedewerker. In het vertalen van technische features naar USP’s is de communicatiemedewerker gewend om deze af te zetten tegen de USP’s van uw concullega’s. De positionering van de onderneming...? Wordt afgezet tegen die van de concullega’s. In een interview met een klant krijgt de communicatiemedewerker inzicht in en antwoord op de vraag: waarom heeft u voor onze onderneming gekozen? En dus niet voor de concurrentie. Allemaal belangrijke strategische kennis voor het onderbouwen en ondersteunen van uw bedrijfsdoelen.

5. De Communicatieafdeling moet berichten over de onderneming.
Misschien niet echt een punt van meerwaarde, maar wel een heel belangrijke voor optimale communicatie. Hoe kan een communicatieafdeling helder berichten over de onderneming zonder te weten in welke richting de onderneming beweegt? Welke korte- en lange termijn visie er achter producten of diensten zit? Wat de gedachte achter bepaalde nieuwe product/markt combinaties is? Maar ook inzicht in hoe het er werkelijk voorstaat met de onderneming kan zorgen voor een duidelijker aanbod en betere positionering in de uitingen. Te veel ondernemingen laten deze informatie helaas maar mondjesmaat naar beneden sijpelen.

Communicatie op waarde geschat
De keuze is aan u. Is de communicatieafdeling een geldverslindend noodzakelijk kwaad? Of gaan we deze afdeling op waarde schatten als een groep enthousiaste professionals die weten wat er werkelijk speelt? Die vanuit hun passie en enthousiasme voor de onderneming waar ze werken, graag meedenken over strategische keuzes en bedrijfsdoelen.

Labels: ,

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage