Maak het de lezer gemakkelijk

De hele dag vragen allerlei vormen van communicatie om onze aandacht. En deze stroom is zeker niet minder geworden. Binnen deze wedstrijd om aandacht hebben we als copywriters een duidelijke belofte aan onze lezers. 'We gaan het voor jou zo eenvoudig mogelijk maken onze tekst te consumeren.' 

Dat zal ook wel moeten, want de lezer vraagt zich constant af: is het einde al in zicht? 

Een duidelijke tekst ziet er ook duidelijk uit
Nog voor één woord is gelezen, hebben de ogen van de lezer al heel wat informatie gezien. Is het een massief blok tekst? Staan de regels dicht op elkaar? Zijn het lange zinnen? Wordt het mij als lezer al zwart voor de ogen, voor ik goed en wel ben begonnen?

Zit er kortom lucht in de tekst? Denk daaraan bij het opstellen van je tekst. Houd het behapbaar en geef de lezer ruimte om te ademen.

Adem in... daar gaan we weer.


Nog even volhouden: de kop
Een kop vertelt het hele verhaal in een paar woorden. Maar hij houdt ook een stille belofte in zich. Als je verder leest, dan ontdek je iets wat je voorheen nog niet wist. Het draagt spanning in zich. Het onbekende. Waar jij kennis mee kan maken, als je alleen maar blijft lezen. Ga je mee op deze reis of niet?

Je hebt al gezien dat het niet ver is. Maar net tot het einde van de pagina. Kom, wat let je?


En adem uit....


We zijn er bijna: de tussenkop
Tussenkopjes helpen de lappen tekst op te breken in smakelijke brokken. Bovendien is de tekst sneller te scannen. Vertellen de tussenkopjes het verhaal? En spreekt dit mij aan, zonder de rest te lezen? Misschien dat ik dan toch maar eens bij de lead begin. De lezer heeft bovendien constant de veiligheid dat ze aan het einde van de alinea kunnen afhaken.

Waarop het onze uitdaging is, ze natuurlijk niet te laten afhaken...

Maak het moeiteloos
Zonder één woord te hebben gelezen, krijg ik zo antwoord op de belangrijkste vraag van elke overvoerde lezer: gaat dit moeite kosten of niet? Blijf ik hangen op een lastig woord? Struikel ik over een lange zin van drie regels? Zijn de alinea's te lang? Waar gaat deze tekst eigenlijk over? Dan heeft de lezer moeite. Dus is het aan ons deze drempels weg te halen.

Maak het gemakkelijk
Hoe maken we het de lezer dus zo gemakkelijk mogelijk?
Heel simpel: 
Door te begrijpen dat ze nieuw zijn in ons koninkrijk. Als goede gastheren helpen we je dus naar het einde van de zin. 
En daarna naar het einde van de alinea. 
En zo naar het einde van de tekst.  


Tweet

Labels: , ,

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Maak het de lezer gemakkelijk

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

maandag 9 mei 2011

Maak het de lezer gemakkelijk

De hele dag vragen allerlei vormen van communicatie om onze aandacht. En deze stroom is zeker niet minder geworden. Binnen deze wedstrijd om aandacht hebben we als copywriters een duidelijke belofte aan onze lezers. 'We gaan het voor jou zo eenvoudig mogelijk maken onze tekst te consumeren.' 

Dat zal ook wel moeten, want de lezer vraagt zich constant af: is het einde al in zicht? 

Een duidelijke tekst ziet er ook duidelijk uit
Nog voor één woord is gelezen, hebben de ogen van de lezer al heel wat informatie gezien. Is het een massief blok tekst? Staan de regels dicht op elkaar? Zijn het lange zinnen? Wordt het mij als lezer al zwart voor de ogen, voor ik goed en wel ben begonnen?

Zit er kortom lucht in de tekst? Denk daaraan bij het opstellen van je tekst. Houd het behapbaar en geef de lezer ruimte om te ademen.

Adem in... daar gaan we weer.


Nog even volhouden: de kop
Een kop vertelt het hele verhaal in een paar woorden. Maar hij houdt ook een stille belofte in zich. Als je verder leest, dan ontdek je iets wat je voorheen nog niet wist. Het draagt spanning in zich. Het onbekende. Waar jij kennis mee kan maken, als je alleen maar blijft lezen. Ga je mee op deze reis of niet?

Je hebt al gezien dat het niet ver is. Maar net tot het einde van de pagina. Kom, wat let je?


En adem uit....


We zijn er bijna: de tussenkop
Tussenkopjes helpen de lappen tekst op te breken in smakelijke brokken. Bovendien is de tekst sneller te scannen. Vertellen de tussenkopjes het verhaal? En spreekt dit mij aan, zonder de rest te lezen? Misschien dat ik dan toch maar eens bij de lead begin. De lezer heeft bovendien constant de veiligheid dat ze aan het einde van de alinea kunnen afhaken.

Waarop het onze uitdaging is, ze natuurlijk niet te laten afhaken...

Maak het moeiteloos
Zonder één woord te hebben gelezen, krijg ik zo antwoord op de belangrijkste vraag van elke overvoerde lezer: gaat dit moeite kosten of niet? Blijf ik hangen op een lastig woord? Struikel ik over een lange zin van drie regels? Zijn de alinea's te lang? Waar gaat deze tekst eigenlijk over? Dan heeft de lezer moeite. Dus is het aan ons deze drempels weg te halen.

Maak het gemakkelijk
Hoe maken we het de lezer dus zo gemakkelijk mogelijk?
Heel simpel: 
Door te begrijpen dat ze nieuw zijn in ons koninkrijk. Als goede gastheren helpen we je dus naar het einde van de zin. 
En daarna naar het einde van de alinea. 
En zo naar het einde van de tekst.  


Labels: , ,

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage