Copywriting: onthullen of verbergen? Verklaren of compliceren?

Laten we eerlijk zijn… Ongeacht je branche of niche, de verschillen tussen concurrenten lopen vaak niet zoveel uiteen. Of zijn zelfs simpelweg te verwaarlozen. Een ander kleurtje. Een andere fabriek. Een ander logo. Je bent niet uniek. Je bent niet exclusief. You are not a unique snowflake. En het belangrijkste: je bent niet alleen.

Wat betekent dit voor de lezer? Eenvoudig. Deze heeft altijd andere mogelijkheden. Er is geen monopolie.

Verwaarloosbare verschillen 
Wat jij hebt, heeft de concurrent ook. De verschillen zijn verwaarloosbaar en de lezer kritischer dan ooit. Toch moet ik, meneer de tekstschrijver, de lezer overtuigen dat hij of zij voor jouw product of dienst moet kiezen. De keuze tussen verder lezen over jouw product of dienst, of naar de concurrent verdwijnen, kan al binnen enkele woorden gebeuren. De centrale vraag daarbij is, of onze communicatie helpt of hindert bij jouw pogingen je van de concurrentie te onderscheiden.

Ease of doing business 
Een begrip waar ik in dit kader de laatste tijd veel mee bezig ben, is: the ease of doing business. Of in Nederlands: hoe eenvoudig maak je het de klant om zaken met je te doen? In de keuze tussen jou of je concurrent zal deze vraag steeds belangrijker worden. Want aan de kenmerken, de prijs of de kleur kan het niet meer liggen.

Hoe eenvoudig maak je het? 
Dit uit zich vooral in heldere communicatie.
Daarbij kunnen we twee paden kiezen.
Veel van de teksten die ik tegenkom, gaan vooral over verbergen en compliceren. Waarom zijn de voorwaarden moeilijk gesteld? Waarom deze hoeveelheid jargon? Waarom zijn er zoveel stappen binnen het bestelproces? En waarom is er geen duidelijke uitleg over het bestelproces? Waarom is eigenlijk niet helder wat ik precies koop? Waarom zijn de contactgegevens zo moeilijk te vinden? Waar moet ik naartoe met een klacht? Enzovoort. Enzovoort. 

Onthullen en verklaren 
Is jouw concurrent, de andere keuze van de lezer, zich wel bewust van de ease of doing business, dan heb jij een probleem. Waarschijnlijk heeft de concurrent in zijn communicatie dan wel de aanpak onthullen en verklaren gekozen. Moeilijke termen worden uitgelegd. De keuzes die je maakt, zijn helder. De toon is vriendelijk. Benaderbaar. Open. Helder. De teksten bieden de lezer ruimte. Er is niets te verbergen. Alles straalt uit, wij gaan zorgen dat jij het in jouw keuze zo eenvoudig mogelijk krijgt.

Gemak van de lezer 
Dit betekent voor overtuigende teksten dat zij altijd moeten bijdragen aan het gemak van de lezer. Pas dan krijg je het gevoel dat ook een eventuele aankoop met hetzelfde gemak omringd zal zijn. Probeer je bij het schrijven van een overtuigende tekst dus altijd voor te stellen: hoe eenvoudig maak ik het mijn klant om zaken  te doen?


Tweet

Labels: , ,

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Copywriting: onthullen of verbergen? Verklaren of compliceren?

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

woensdag 8 juni 2011

Copywriting: onthullen of verbergen? Verklaren of compliceren?

Laten we eerlijk zijn… Ongeacht je branche of niche, de verschillen tussen concurrenten lopen vaak niet zoveel uiteen. Of zijn zelfs simpelweg te verwaarlozen. Een ander kleurtje. Een andere fabriek. Een ander logo. Je bent niet uniek. Je bent niet exclusief. You are not a unique snowflake. En het belangrijkste: je bent niet alleen.

Wat betekent dit voor de lezer? Eenvoudig. Deze heeft altijd andere mogelijkheden. Er is geen monopolie.

Verwaarloosbare verschillen 
Wat jij hebt, heeft de concurrent ook. De verschillen zijn verwaarloosbaar en de lezer kritischer dan ooit. Toch moet ik, meneer de tekstschrijver, de lezer overtuigen dat hij of zij voor jouw product of dienst moet kiezen. De keuze tussen verder lezen over jouw product of dienst, of naar de concurrent verdwijnen, kan al binnen enkele woorden gebeuren. De centrale vraag daarbij is, of onze communicatie helpt of hindert bij jouw pogingen je van de concurrentie te onderscheiden.

Ease of doing business 
Een begrip waar ik in dit kader de laatste tijd veel mee bezig ben, is: the ease of doing business. Of in Nederlands: hoe eenvoudig maak je het de klant om zaken met je te doen? In de keuze tussen jou of je concurrent zal deze vraag steeds belangrijker worden. Want aan de kenmerken, de prijs of de kleur kan het niet meer liggen.

Hoe eenvoudig maak je het? 
Dit uit zich vooral in heldere communicatie.
Daarbij kunnen we twee paden kiezen.
  • Onthullen en verklaren.
  • Of verbergen en compliceren.
Veel van de teksten die ik tegenkom, gaan vooral over verbergen en compliceren. Waarom zijn de voorwaarden moeilijk gesteld? Waarom deze hoeveelheid jargon? Waarom zijn er zoveel stappen binnen het bestelproces? En waarom is er geen duidelijke uitleg over het bestelproces? Waarom is eigenlijk niet helder wat ik precies koop? Waarom zijn de contactgegevens zo moeilijk te vinden? Waar moet ik naartoe met een klacht? Enzovoort. Enzovoort. 

Onthullen en verklaren 
Is jouw concurrent, de andere keuze van de lezer, zich wel bewust van de ease of doing business, dan heb jij een probleem. Waarschijnlijk heeft de concurrent in zijn communicatie dan wel de aanpak onthullen en verklaren gekozen. Moeilijke termen worden uitgelegd. De keuzes die je maakt, zijn helder. De toon is vriendelijk. Benaderbaar. Open. Helder. De teksten bieden de lezer ruimte. Er is niets te verbergen. Alles straalt uit, wij gaan zorgen dat jij het in jouw keuze zo eenvoudig mogelijk krijgt.

Gemak van de lezer 
Dit betekent voor overtuigende teksten dat zij altijd moeten bijdragen aan het gemak van de lezer. Pas dan krijg je het gevoel dat ook een eventuele aankoop met hetzelfde gemak omringd zal zijn. Probeer je bij het schrijven van een overtuigende tekst dus altijd voor te stellen: hoe eenvoudig maak ik het mijn klant om zaken  te doen?


Labels: , ,

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage