Content: ben jij de nieuwste variant Troll?

Zolang als we al internet hebben, hebben we Trolls. Ergerlijke mensen die niets meer willen dan aandacht. Om die aandacht te krijgen, gaan ze meestal stoken. Of vloeken. Of wat dan ook doen om een reactie uit te lokken. Hoe meer mensen boos worden op de troll, hoe beter zijn of haar dag is. Het middel hiertegen is eenvoudig: negeren. Daar kunnen trolls namelijk niet tegen. Met de opkomst van Social Media is de Troll echter verder geëvolueerd naar een heel nieuwe en gevaarlijke soort: de Ongevraagd Advies Troll. 

Voor ik verder inga op de Ongevraagd Advies Troll, zal ik eerst een praktijkvoorbeeld geven: deze week leefde er op LinkedIn een stevige discussie in een van de groepen. Het onderwerp was redelijk eenvoudig: breng in deze post je website onder de aandacht. Mooie manier om meer mensen naar je website te krijgen of inspiratie bij elkaar op te doen. Wie weet kunnen we wat van elkaar leren of kom je iemand tegen die iets voor je kan betekenen. Op zich een positieve post, met een positieve insteek.

Flamewar!
Toch liep ook deze post weer uit op een flamewar - zoals we de laatste tijd overigens wel vaker zien, maar dat terzijde. De basis was positief. Tot de Ongevraagd Advies Troll zich er mee ging bemoeien. In een redelijke uitvoerige reactie gaf de Troll namelijk Ongevraagd Advies over één van de websites. En dat advies was niet mals. Het was eigenlijk onversneden kritiek.

Ongewenst
Maar ja, daar sta je dan. Je website is net - onder de noemer advies - aan stukken geschoten. Moet je daar blij mee zijn? Moet je daar op reageren? Kun je deze Troll negeren? De reactie was voorspelbaar: de eigenaar van de website stelde het advies helemaal niet op prijs. Hij werd ook aardig pissig over de toon van de post. En de 'adviseur' zat zomaar middenin een flamewar.

Waarom? De bedoeling was toch goed? Ik geef je advies over hoe je website beter kan. Daar zou je blij mee moeten zijn! De 'adviseur' was echter een paar puntjes vergeten:
  1. Zijn advies was ongevraagd. De post ging over het onder de aandacht brengen van de website. Niemand heeft gevraagd voor een zouteloze kritiek op de website. Naast ergerlijk was de post dus off-topic.
  2. Een website is toch persoonlijk: kom aan de website en je komt aan uren bloed, zweet en tranen of minstens aan een aardige investering. 
  3. Het advies was publiekelijk: de maker van de website voelde zich waarschijnlijk te kijk gezet. Uit de vele websites was precies zijn website naar voren gehaald om kritiek op te leveren. Dat is niet fijn.
  4. Het riekt naar verkoop: veel ongevraagd advies komt over als een ongevraagd verkooppraatje. Dit en dat is mis. Als je het nou door mij had laten doen, dan was het nooit zo mis gegaan. En we houden niet van verkooppraatjes.
  5. De toon van de post was verkeerd: Ongevraagd werd een website tot op het bot kapot gemaakt. En daarmee de reputatie van degene die de website heeft gemaakt. Al zijn je bedoelingen nog zo goed. Let op de toon waarmee je iemand aanspreekt. Op internet gaat veel nuance verloren.  
Dit voorbeeld speelde toevallig op LinkedIn, maar ik zie het net zo eenvoudig terugkomen op Twitter, Facebook of GooglePlus. Volwassen mensen die in een puberachtige flamewar verzanden, vanwege ongevraagd advies.

Hoe voorkom je dat jij als een Ongevraagd Advies Troll wordt gezien?
  1. Vraag of je advies mag geven: altijd een goed beginpunt. Even vragen of mensen er wel op zitten te wachten.
  2. Vraag dit persoonlijk: spoor iemands gegevens op en stuur ze een mail. Doe dit niet in de openbaarheid, je zet iemand voor gek, hoe goed je bedoelingen ook zijn. 
  3. Let op je woorden: zeg niet dat het helemaal mis is, maar dat je een paar verbeterpunten ziet. Dat je die persoon vrijblijvend wil helpen met die verbeterpunten. Als ze hier interesse in hebben. 
  4. Zit niet te verkopen: als je denkt dat mensen zich verplicht voelen om jou in te huren op basis van je advies, dan zit je er naast. Je wordt gezien als een troll die off-topic verkooppraatjes zit te houden. Jouw reputatie gaat daardoor kapot. Niet die van je beoogde klanten.
  5. Blijf on-topic:  breng je advies niet naar het onderwerp. Start desnoods een nieuwe post. 
Conclusie:
Zolang er internet is, zullen er trolls zijn. Zorg dat je niet meegaat in de evolutie van de Troll. Geef advies als je dit doet vanuit de wil te helpen. Niet vanuit je wil te verkopen. En vergeet nooit dat alles openbaar is. Houd daar rekening mee. Maak het dus weer persoonlijk als je persoonlijk advies wilt bieden. Dat loont zich. Dat wordt gewaardeerd. Dat wordt gezien. En dan komen die vervolgopdrachten vanzelf wel. 

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Content: ben jij de nieuwste variant Troll?

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

maandag 17 oktober 2011

Content: ben jij de nieuwste variant Troll?

Zolang als we al internet hebben, hebben we Trolls. Ergerlijke mensen die niets meer willen dan aandacht. Om die aandacht te krijgen, gaan ze meestal stoken. Of vloeken. Of wat dan ook doen om een reactie uit te lokken. Hoe meer mensen boos worden op de troll, hoe beter zijn of haar dag is. Het middel hiertegen is eenvoudig: negeren. Daar kunnen trolls namelijk niet tegen. Met de opkomst van Social Media is de Troll echter verder geëvolueerd naar een heel nieuwe en gevaarlijke soort: de Ongevraagd Advies Troll. 

Voor ik verder inga op de Ongevraagd Advies Troll, zal ik eerst een praktijkvoorbeeld geven: deze week leefde er op LinkedIn een stevige discussie in een van de groepen. Het onderwerp was redelijk eenvoudig: breng in deze post je website onder de aandacht. Mooie manier om meer mensen naar je website te krijgen of inspiratie bij elkaar op te doen. Wie weet kunnen we wat van elkaar leren of kom je iemand tegen die iets voor je kan betekenen. Op zich een positieve post, met een positieve insteek.

Flamewar!
Toch liep ook deze post weer uit op een flamewar - zoals we de laatste tijd overigens wel vaker zien, maar dat terzijde. De basis was positief. Tot de Ongevraagd Advies Troll zich er mee ging bemoeien. In een redelijke uitvoerige reactie gaf de Troll namelijk Ongevraagd Advies over één van de websites. En dat advies was niet mals. Het was eigenlijk onversneden kritiek.

Ongewenst
Maar ja, daar sta je dan. Je website is net - onder de noemer advies - aan stukken geschoten. Moet je daar blij mee zijn? Moet je daar op reageren? Kun je deze Troll negeren? De reactie was voorspelbaar: de eigenaar van de website stelde het advies helemaal niet op prijs. Hij werd ook aardig pissig over de toon van de post. En de 'adviseur' zat zomaar middenin een flamewar.

Waarom? De bedoeling was toch goed? Ik geef je advies over hoe je website beter kan. Daar zou je blij mee moeten zijn! De 'adviseur' was echter een paar puntjes vergeten:
  1. Zijn advies was ongevraagd. De post ging over het onder de aandacht brengen van de website. Niemand heeft gevraagd voor een zouteloze kritiek op de website. Naast ergerlijk was de post dus off-topic.
  2. Een website is toch persoonlijk: kom aan de website en je komt aan uren bloed, zweet en tranen of minstens aan een aardige investering. 
  3. Het advies was publiekelijk: de maker van de website voelde zich waarschijnlijk te kijk gezet. Uit de vele websites was precies zijn website naar voren gehaald om kritiek op te leveren. Dat is niet fijn.
  4. Het riekt naar verkoop: veel ongevraagd advies komt over als een ongevraagd verkooppraatje. Dit en dat is mis. Als je het nou door mij had laten doen, dan was het nooit zo mis gegaan. En we houden niet van verkooppraatjes.
  5. De toon van de post was verkeerd: Ongevraagd werd een website tot op het bot kapot gemaakt. En daarmee de reputatie van degene die de website heeft gemaakt. Al zijn je bedoelingen nog zo goed. Let op de toon waarmee je iemand aanspreekt. Op internet gaat veel nuance verloren.  
Dit voorbeeld speelde toevallig op LinkedIn, maar ik zie het net zo eenvoudig terugkomen op Twitter, Facebook of GooglePlus. Volwassen mensen die in een puberachtige flamewar verzanden, vanwege ongevraagd advies.

Hoe voorkom je dat jij als een Ongevraagd Advies Troll wordt gezien?
  1. Vraag of je advies mag geven: altijd een goed beginpunt. Even vragen of mensen er wel op zitten te wachten.
  2. Vraag dit persoonlijk: spoor iemands gegevens op en stuur ze een mail. Doe dit niet in de openbaarheid, je zet iemand voor gek, hoe goed je bedoelingen ook zijn. 
  3. Let op je woorden: zeg niet dat het helemaal mis is, maar dat je een paar verbeterpunten ziet. Dat je die persoon vrijblijvend wil helpen met die verbeterpunten. Als ze hier interesse in hebben. 
  4. Zit niet te verkopen: als je denkt dat mensen zich verplicht voelen om jou in te huren op basis van je advies, dan zit je er naast. Je wordt gezien als een troll die off-topic verkooppraatjes zit te houden. Jouw reputatie gaat daardoor kapot. Niet die van je beoogde klanten.
  5. Blijf on-topic:  breng je advies niet naar het onderwerp. Start desnoods een nieuwe post. 
Conclusie:
Zolang er internet is, zullen er trolls zijn. Zorg dat je niet meegaat in de evolutie van de Troll. Geef advies als je dit doet vanuit de wil te helpen. Niet vanuit je wil te verkopen. En vergeet nooit dat alles openbaar is. Houd daar rekening mee. Maak het dus weer persoonlijk als je persoonlijk advies wilt bieden. Dat loont zich. Dat wordt gewaardeerd. Dat wordt gezien. En dan komen die vervolgopdrachten vanzelf wel. 

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage