Social Media Club Rotterdam: innovatie, startups en complexiteit met Joris van Heukelom

We zouden het bijna vergeten, omdat we er dagelijks inzitten, maar de innovaties gaan sneller dan ooit. Veel van de techniek die we nu heel logisch vinden, bestond vijf jaar geleden niet eens. En de toekomst is dichterbij dan we denken. “Explore the places where the future already happens”, is dan ook de boodschap waarmee Joris van Heukelom zijn presentatie opent. Om vervolgens de bezoekers van Social Media Club Rotterdam (#smc010) in een hoog tempo door startups, innovatie en wat we hier allemaal van kunnen leren, mee te nemen. 

“U moet vooral niet gaan lunchen met consultants, maar gewoon uw blik naar buiten richten en uw gezonde verstand gebruiken”, vertelt Heukelom in een aangename mix van Vlaams en Nederlands. “De wereld is transparant geworden. Iedereen legt alle informatie openlijk op tafel, daar kunt u uw voordeel mee doen. Maar doe zo nu en dan ook uw laptop eens dicht. Neem de tijd om rustig na te denken.”

Het is de opening van een avond waarin Heukelom in een razend tempo drie punten helder maakt.
1. De toekomst is al gaande, kijk maar mee naar recente startups.
2. De mensen achter deze startups verschillen in grote mate van mensen binnen de corporate wereld. 
3. Dankzij de nieuwe technieken van deze startups kunnen we de complexe wereld om ons heen beter gaan begrijpen.

1. De toekomst is al gaande
“Om te beginnen zal ik u meenemen langs twintig startups. Zo kunnen we zien wat er nu al allemaal gebeurt.” Vervolgens toont Heukelom een brede selectie aan startups uiteenlopend van Mykea, Cleeng, Mingle, Curbnb, Zwapp langs 22tracks, Skillshare en Vitadock tot het briljante 404Sponsoring. Na deze korte inleiding in de vele mogelijkheden vervolgt Heukelom zijn betoog. “Zoals u ziet, gebeurt er heel veel. Als je hier naar kijkt en je zet de wereld van de startup af tegen de corporate wereld, dan vallen enkele punten op over deze mensen.” Punten waar wij dus ook wat mee kunnen, als we ons er maar in verdiepen. Door de blik naar buiten te richten.

2. De mensen achter deze startups verschillen in grote mate van mensen binnen de corporate wereld.
1. I Spy an ecosystem
“Ten eerste: I spy an ecosystem. De startup-mensen focussen op een deel van het ecosysteem en niet het geheel”, legt Heukelom uit. “Als je bijvoorbeeld kijkt naar een uitgever van lesmiddelen voor het onderwijs, dan kan een startup hier veel gerichter in werken. De uitgever heeft rekening te houden met de onderwijsinstelling, de ouders, de regering, het kind en vele andere partijen om het middel heen.” Het gehele ecosysteem dus. “Een startup kan zich op een haast B2C-achtige manier focussen op ‘wat moet het kind eigenlijk leren?’. Die kan heel gericht werken voor het kind en de ouders. Dat ondermijnt de publisher. Aan de hand van nieuwe technologie kan de startup namelijk veel meer en veel directer op de wensen inspelen.”

2. Begin met de Why?
“Vertrek vanuit het ‘waarom’ in plaats van het ‘wat’. Vraag iemand wat ze doen en ze vertellen over hun productportfolio en hun dagelijks werk. Ga je een stap verder, dan vraag je ‘Hoe ze het doen?’. Maar de werkelijk belangrijke vraag is de Why, waarom? Waarom doe je wat je doet? Persoonlijke drijfveren zijn voor mensen binnen een startup extreem belangrijk. Voor de meeste mensen in de corporate wereld is echter salaris en overleven belangrijk. Zij hebben een andere why, dan de mensen achter de startup, dat maakt een groot verschil.”

3. Nerds doen het goed.
“Het heeft even geduurd, maar uiteindelijk zijn we allemaal nerds. En nerds maken in deze tijd van tegenspoed toch nog veel geld. Dat komt door twee punten: Hyperproductivity en Hyperdistribution. Ze kunnen heel snel produceren – veel sneller dan de corporate wereld - en via Social Media hun producten heel snel verspreiden naar een hele grote doelgroep. Voor de corporate wereld is dit slecht nieuws. Vergeet niet: tien jaar geleden was dat nog niet zo, maar vanwege de hedendaagse techniek kunnen startups heel snel produceren en heel snel distribueren.”

4. Grand design thinking
“Grote bedrijven denken eerst alles uit. En maken hiervoor heel veel Powerpoints. Daarvoor heb ik de volgende formule. ‘APSM is not a KPI = Average Powerpoint Slides per month is not a KPI’. Alles moet binnen de corporate wereld van te voren helemaal worden uitgedacht. Startups nemen eerst een stap en denken dan pas na, want ze kunnen snel aanpassen.” En daarom kunnen ze sneller reageren.

5. Linker hersenhelft / rechter hersenhelft
“Bent u van de linker hersenhelft of van de rechter hersenhelft? De nieuwe generatie denkt niet langer in linker - en rechter hersenhelft, maar maakt constant een connectie tussen de twee hersenhelften. Ze zijn zowel analytisch als empatisch. Zowel goed in feiten als in de gevoelens van de eindgebruiker.”

Heukelom vat nog eens samen. “We zijn deze presentatie begonnen, met kijk naar buiten, want de toekomst is al gaande. Daarna hebben we de startup-mensen naast de corporate mensen gelegd en duidelijke verschillen gezien. Dan gaan we nu in op de vraag welke gevolgen dit heeft.” Want dankzij de nieuwe technieken van deze startups kunnen we de complexe wereld om ons heen beter gaan begrijpen.

Constante acceleratie
“De time to market bij de corporate omgeving is twee jaar. Die van een startup is twee weken. Niet alleen zijn de nerds in staat tot hyperproductiviteit en hyperdistributie, dankzij de groei van mobiele apparaten worden deze processen ook nog eens versneld. De ontwikkelingen maken nu zo’n acceleratie mee, dat een ieder van ons er wel eens misselijk van wordt. Wat de mensen achter de startup echter zeggen is: ik mis dingen die deze complexiteit reduceren en ze doen er iets aan. Om de constante acceleratie tegen te gaan zullen we dus vooral technologische ontwikkelingen zien die de complexiteit reduceren.”

De complexiteit reduceren
Wat voor technologische ontwikkelingen kunnen we verwachten? Heukelom neemt ons als afsluiter langs enkele belangrijke trends, welke de komende jaren moeten gaan zorgen voor een reductie in complexiteit.

1. “Collaboration and visualization. Hierbij werkt men samen om een bepaald probleem visueel inzichtelijk te maken aan de hand van kaarten en meldingen.”

2. “Second Screen. Eigenlijk doen we dit al heel lang. We werken op de laptop terwijl we TV kijken of twitteren over een uitzending. Dit zal steeds verder gaan en zeker bij live evenementen een belangrijker rol gaan spelen.”

3. “Gesture Based Browsing. Hierbij surf je over het internet door met je handen te bewegen voor het beeldscherm. Dat wordt ook heel belangrijk bij het Online Funshoppen.” Denk aan de film Minority Report, het is hier.

4. “Daarnaast heb ik ook veel vertrouwen in Experience Roaming. Het gaat niet meer om de telefoon, maar om wat je allemaal hebt geregeld met je telefoon. Als je dat allemaal seamless aan elkaar weet te sluiten, dan kan dat heel veel complexiteit verminderen.”

5. En als laatste ontwikkeling noemt Heukelom ‘Augmented Reality Apres le Hype’. "Elke realiteit buiten kan een trigger zijn voor een virtuele realiteit. We staan nog maar aan het begin."

Al met al een volle presentatie, de link met Social Media was soms ver te zoeken, maar wel één waarmee alles weer eens in de context is gezet. Ik vrees dat ik hier nog wel een tijdje op zal kauwen.

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Social Media Club Rotterdam: innovatie, startups en complexiteit met Joris van Heukelom

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

vrijdag 28 oktober 2011

Social Media Club Rotterdam: innovatie, startups en complexiteit met Joris van Heukelom

We zouden het bijna vergeten, omdat we er dagelijks inzitten, maar de innovaties gaan sneller dan ooit. Veel van de techniek die we nu heel logisch vinden, bestond vijf jaar geleden niet eens. En de toekomst is dichterbij dan we denken. “Explore the places where the future already happens”, is dan ook de boodschap waarmee Joris van Heukelom zijn presentatie opent. Om vervolgens de bezoekers van Social Media Club Rotterdam (#smc010) in een hoog tempo door startups, innovatie en wat we hier allemaal van kunnen leren, mee te nemen. 

“U moet vooral niet gaan lunchen met consultants, maar gewoon uw blik naar buiten richten en uw gezonde verstand gebruiken”, vertelt Heukelom in een aangename mix van Vlaams en Nederlands. “De wereld is transparant geworden. Iedereen legt alle informatie openlijk op tafel, daar kunt u uw voordeel mee doen. Maar doe zo nu en dan ook uw laptop eens dicht. Neem de tijd om rustig na te denken.”

Het is de opening van een avond waarin Heukelom in een razend tempo drie punten helder maakt.
1. De toekomst is al gaande, kijk maar mee naar recente startups.
2. De mensen achter deze startups verschillen in grote mate van mensen binnen de corporate wereld. 
3. Dankzij de nieuwe technieken van deze startups kunnen we de complexe wereld om ons heen beter gaan begrijpen.

1. De toekomst is al gaande
“Om te beginnen zal ik u meenemen langs twintig startups. Zo kunnen we zien wat er nu al allemaal gebeurt.” Vervolgens toont Heukelom een brede selectie aan startups uiteenlopend van Mykea, Cleeng, Mingle, Curbnb, Zwapp langs 22tracks, Skillshare en Vitadock tot het briljante 404Sponsoring. Na deze korte inleiding in de vele mogelijkheden vervolgt Heukelom zijn betoog. “Zoals u ziet, gebeurt er heel veel. Als je hier naar kijkt en je zet de wereld van de startup af tegen de corporate wereld, dan vallen enkele punten op over deze mensen.” Punten waar wij dus ook wat mee kunnen, als we ons er maar in verdiepen. Door de blik naar buiten te richten.

2. De mensen achter deze startups verschillen in grote mate van mensen binnen de corporate wereld.
1. I Spy an ecosystem
“Ten eerste: I spy an ecosystem. De startup-mensen focussen op een deel van het ecosysteem en niet het geheel”, legt Heukelom uit. “Als je bijvoorbeeld kijkt naar een uitgever van lesmiddelen voor het onderwijs, dan kan een startup hier veel gerichter in werken. De uitgever heeft rekening te houden met de onderwijsinstelling, de ouders, de regering, het kind en vele andere partijen om het middel heen.” Het gehele ecosysteem dus. “Een startup kan zich op een haast B2C-achtige manier focussen op ‘wat moet het kind eigenlijk leren?’. Die kan heel gericht werken voor het kind en de ouders. Dat ondermijnt de publisher. Aan de hand van nieuwe technologie kan de startup namelijk veel meer en veel directer op de wensen inspelen.”

2. Begin met de Why?
“Vertrek vanuit het ‘waarom’ in plaats van het ‘wat’. Vraag iemand wat ze doen en ze vertellen over hun productportfolio en hun dagelijks werk. Ga je een stap verder, dan vraag je ‘Hoe ze het doen?’. Maar de werkelijk belangrijke vraag is de Why, waarom? Waarom doe je wat je doet? Persoonlijke drijfveren zijn voor mensen binnen een startup extreem belangrijk. Voor de meeste mensen in de corporate wereld is echter salaris en overleven belangrijk. Zij hebben een andere why, dan de mensen achter de startup, dat maakt een groot verschil.”

3. Nerds doen het goed.
“Het heeft even geduurd, maar uiteindelijk zijn we allemaal nerds. En nerds maken in deze tijd van tegenspoed toch nog veel geld. Dat komt door twee punten: Hyperproductivity en Hyperdistribution. Ze kunnen heel snel produceren – veel sneller dan de corporate wereld - en via Social Media hun producten heel snel verspreiden naar een hele grote doelgroep. Voor de corporate wereld is dit slecht nieuws. Vergeet niet: tien jaar geleden was dat nog niet zo, maar vanwege de hedendaagse techniek kunnen startups heel snel produceren en heel snel distribueren.”

4. Grand design thinking
“Grote bedrijven denken eerst alles uit. En maken hiervoor heel veel Powerpoints. Daarvoor heb ik de volgende formule. ‘APSM is not a KPI = Average Powerpoint Slides per month is not a KPI’. Alles moet binnen de corporate wereld van te voren helemaal worden uitgedacht. Startups nemen eerst een stap en denken dan pas na, want ze kunnen snel aanpassen.” En daarom kunnen ze sneller reageren.

5. Linker hersenhelft / rechter hersenhelft
“Bent u van de linker hersenhelft of van de rechter hersenhelft? De nieuwe generatie denkt niet langer in linker - en rechter hersenhelft, maar maakt constant een connectie tussen de twee hersenhelften. Ze zijn zowel analytisch als empatisch. Zowel goed in feiten als in de gevoelens van de eindgebruiker.”

Heukelom vat nog eens samen. “We zijn deze presentatie begonnen, met kijk naar buiten, want de toekomst is al gaande. Daarna hebben we de startup-mensen naast de corporate mensen gelegd en duidelijke verschillen gezien. Dan gaan we nu in op de vraag welke gevolgen dit heeft.” Want dankzij de nieuwe technieken van deze startups kunnen we de complexe wereld om ons heen beter gaan begrijpen.

Constante acceleratie
“De time to market bij de corporate omgeving is twee jaar. Die van een startup is twee weken. Niet alleen zijn de nerds in staat tot hyperproductiviteit en hyperdistributie, dankzij de groei van mobiele apparaten worden deze processen ook nog eens versneld. De ontwikkelingen maken nu zo’n acceleratie mee, dat een ieder van ons er wel eens misselijk van wordt. Wat de mensen achter de startup echter zeggen is: ik mis dingen die deze complexiteit reduceren en ze doen er iets aan. Om de constante acceleratie tegen te gaan zullen we dus vooral technologische ontwikkelingen zien die de complexiteit reduceren.”

De complexiteit reduceren
Wat voor technologische ontwikkelingen kunnen we verwachten? Heukelom neemt ons als afsluiter langs enkele belangrijke trends, welke de komende jaren moeten gaan zorgen voor een reductie in complexiteit.

1. “Collaboration and visualization. Hierbij werkt men samen om een bepaald probleem visueel inzichtelijk te maken aan de hand van kaarten en meldingen.”

2. “Second Screen. Eigenlijk doen we dit al heel lang. We werken op de laptop terwijl we TV kijken of twitteren over een uitzending. Dit zal steeds verder gaan en zeker bij live evenementen een belangrijker rol gaan spelen.”

3. “Gesture Based Browsing. Hierbij surf je over het internet door met je handen te bewegen voor het beeldscherm. Dat wordt ook heel belangrijk bij het Online Funshoppen.” Denk aan de film Minority Report, het is hier.

4. “Daarnaast heb ik ook veel vertrouwen in Experience Roaming. Het gaat niet meer om de telefoon, maar om wat je allemaal hebt geregeld met je telefoon. Als je dat allemaal seamless aan elkaar weet te sluiten, dan kan dat heel veel complexiteit verminderen.”

5. En als laatste ontwikkeling noemt Heukelom ‘Augmented Reality Apres le Hype’. "Elke realiteit buiten kan een trigger zijn voor een virtuele realiteit. We staan nog maar aan het begin."

Al met al een volle presentatie, de link met Social Media was soms ver te zoeken, maar wel één waarmee alles weer eens in de context is gezet. Ik vrees dat ik hier nog wel een tijdje op zal kauwen.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage