Het Content Ecosysteem rond een Merk

Alles moet kloppen. Het is een uitspraak die ik vaak herhaal in gesprekken over content en communicatie. Waarom? Omdat je geen excuus meer hebt om het niet te laten kloppen. Door de ontwikkelingen in laagdrempelige online techniek moet je als Merk wel. Maar daarvoor moet je wel kijken naar een Totaalvisie op Content. Maak kennis met het Ecosysteem.

In de basis moeten we alle kanalen en technieken meer gaan zien als één groot Ecosysteem

En binnen ons Ecosysteem moet alles blijven kloppen. Iedereen kan het – kijk maar naar de ontwikkeling van personal brands online. Als één persoon het kan, waarom jouw merk dan niet?

Omdat we het te moeilijk maken.

Te veel focussen op techniek en kanalen en fonkelnieuwe startups.

Drie pijlers
Terwijl de basis simpel is. Rond een Merk moeten we een Ecosysteem ontwikkelen van Content. Om te komen tot een goed inzicht in dit Ecosysteem moeten we echter eerst terug naar de basis van de basis.

Wat is Content eigenlijk?
Alle content is gebaseerd op drie eenvoudige pijlers:


Hebben we deze basis helder, dan kunnen we hier onze communicatiemiddelen en kanalen naast gaan leggen. Zo bekijken we de kanalen en technieken vanuit de basis – welke vorm van Content moeten we ontwikkelen om mee te kunnen?
En daarna is duidelijk hoe we content kunnen recyclen.

Door het volgende element toe te voegen. 
Of door het juist te wissen. 

Schematisch ziet dat er als volgt uit:


Tekst
Beeld
Geluid
Tekst
Twitter
Webteksten
Metateksten
Online PR
Blog
SlideShare
Websitecontent
Infographic
Facebook
Google Plus
Podcast
Tutorial
Beeld
SlideShare
Websitecontent
Infographic
Facebook
Google Plus
Pinterest
Instagram


Youtube
Geluid
Podcast
Tutorial
Youtube
Podcast


Hoe werkt het?
Heb je dus het element Tekst – dan kun je aan de slag met het vertalen naar Twitter, een volgende blogpost of Online PR.

Voeg je hier een Beeld aan toe, dan kun je al gaan denken aan een presentatie, misschien kun je hier weer wat mee op Facebook of Google Plus. Of kun je het vertalen naar een mooie Pin op Pinterest.

Heb je een mooie Tekst, kijk dan eens naar het element Geluid: want wat je kunt lezen, kun je ook horen

Voeg je alles samen, Tekst en Beeld en Geluid, dan ga je al snel naar video

Maar vanuit video kun je ook weer terug gaan denken. Wat kun je met de beelden? Wat kun je met de tekst? Wat kun je met het geluid? Wat kun je met de inhoud van je video? 

De basis blijft echter hetzelfde. 
De tekst klopt. 
De vertaalslag klopt. 
Alles klopt.

Koppel je Content los van het kanaal of middelen-denken en redeneer vanuit de Content zelf.
1. Dan zit je nooit meer zonder.
2. En kun je zorgen dat alles blijft kloppen.


Komt er vervolgens een Shiny Nieuw Ding dan is het relatief eenvoudig om deze te plaatsen binnen je Ecosysteem. 

Is het Tekst, Beeld of Geluid-gedreven? 

En wat hebben we daar voor of kunnen we daar voor maken?

Content is niet langer het probleem. 

De techniek is er. En de techniek is eenvoudiger dan ooit. 
Je hebt geen reden om er niet volledig mee aan slag te gaan. 

De werkelijke uitdaging is het bewaken van de kwaliteit en de kernwaarden van je merk binnen het Ecosysteem. 

Alles moet kloppen. De rest is een invuloefening. 

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Het Content Ecosysteem rond een Merk

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

vrijdag 27 april 2012

Het Content Ecosysteem rond een Merk

Alles moet kloppen. Het is een uitspraak die ik vaak herhaal in gesprekken over content en communicatie. Waarom? Omdat je geen excuus meer hebt om het niet te laten kloppen. Door de ontwikkelingen in laagdrempelige online techniek moet je als Merk wel. Maar daarvoor moet je wel kijken naar een Totaalvisie op Content. Maak kennis met het Ecosysteem.

In de basis moeten we alle kanalen en technieken meer gaan zien als één groot Ecosysteem

En binnen ons Ecosysteem moet alles blijven kloppen. Iedereen kan het – kijk maar naar de ontwikkeling van personal brands online. Als één persoon het kan, waarom jouw merk dan niet?

Omdat we het te moeilijk maken.

Te veel focussen op techniek en kanalen en fonkelnieuwe startups.

Drie pijlers
Terwijl de basis simpel is. Rond een Merk moeten we een Ecosysteem ontwikkelen van Content. Om te komen tot een goed inzicht in dit Ecosysteem moeten we echter eerst terug naar de basis van de basis.

Wat is Content eigenlijk?
Alle content is gebaseerd op drie eenvoudige pijlers:

  • Tekst 
  • Beeld 
  • Geluid 

Hebben we deze basis helder, dan kunnen we hier onze communicatiemiddelen en kanalen naast gaan leggen. Zo bekijken we de kanalen en technieken vanuit de basis – welke vorm van Content moeten we ontwikkelen om mee te kunnen?
En daarna is duidelijk hoe we content kunnen recyclen.

Door het volgende element toe te voegen. 
Of door het juist te wissen. 

Schematisch ziet dat er als volgt uit:


Tekst
Beeld
Geluid
Tekst
Twitter
Webteksten
Metateksten
Online PR
Blog
SlideShare
Websitecontent
Infographic
Facebook
Google Plus
Podcast
Tutorial
Beeld
SlideShare
Websitecontent
Infographic
Facebook
Google Plus
Pinterest
Instagram


Youtube
Geluid
Podcast
Tutorial
Youtube
Podcast


Hoe werkt het?
Heb je dus het element Tekst – dan kun je aan de slag met het vertalen naar Twitter, een volgende blogpost of Online PR.

Voeg je hier een Beeld aan toe, dan kun je al gaan denken aan een presentatie, misschien kun je hier weer wat mee op Facebook of Google Plus. Of kun je het vertalen naar een mooie Pin op Pinterest.

Heb je een mooie Tekst, kijk dan eens naar het element Geluid: want wat je kunt lezen, kun je ook horen

Voeg je alles samen, Tekst en Beeld en Geluid, dan ga je al snel naar video

Maar vanuit video kun je ook weer terug gaan denken. Wat kun je met de beelden? Wat kun je met de tekst? Wat kun je met het geluid? Wat kun je met de inhoud van je video? 

De basis blijft echter hetzelfde. 
De tekst klopt. 
De vertaalslag klopt. 
Alles klopt.

Koppel je Content los van het kanaal of middelen-denken en redeneer vanuit de Content zelf.
1. Dan zit je nooit meer zonder.
2. En kun je zorgen dat alles blijft kloppen.


Komt er vervolgens een Shiny Nieuw Ding dan is het relatief eenvoudig om deze te plaatsen binnen je Ecosysteem. 

Is het Tekst, Beeld of Geluid-gedreven? 

En wat hebben we daar voor of kunnen we daar voor maken?

Content is niet langer het probleem. 

De techniek is er. En de techniek is eenvoudiger dan ooit. 
Je hebt geen reden om er niet volledig mee aan slag te gaan. 

De werkelijke uitdaging is het bewaken van de kwaliteit en de kernwaarden van je merk binnen het Ecosysteem. 

Alles moet kloppen. De rest is een invuloefening. 

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage