Freitag: Total Immersion in de praktijk

Eerder dit jaar schreef ik al een blog over Total Immersion: het onderdompelen in een totaalbeleving rond een merk. Moeten we niet ophouden met denken over content en channels? Moeten we gaan denken aan een totaalbeleving? Aan onderdompeling in Brand Values? Tijdens mijn vakantie in Zwitserland had ik het plezier om een goed voorbeeld van Total Immersion tegen te komen: Freitag. Dit Zwitserse tassenmerk heeft een zeer consistente merkbeleving.

Het verhaal van Freitag is even eenvoudig als inspirerend. 
Back in 1993, graphic designer brothers Markus and Daniel Freitag were on the lookout for a messenger bag. Zurich citizens worthy of the name travel by bicycle - 'velo,' they call it. When it rains, they get wet. The FREITAG brothers wanted a heavy-duty, functional and water-repellent bag to carry their designs. Inspired by the cheerfully coloured lorries rumbling along the cross-Zurich highway just in front of their flat, they cut a messenger bag out of an old truck tarpaulin. As the carry belt, they used second-hand car seat-belt webbing, while an old bicycle inner tube provided the edging.
Aan de basis van het Corporate Verhaal van Freitag staat één duidelijk punt. Recyclen. Alle tassen van Freitag zijn gemaakt van gerecycled materiaal: de reclamehoezen die over trucks worden getrokken. Sterk, degelijk materiaal, gemaakt om lang mee te gaan. Het gevoel van Freitag is daardoor industrieel. Hip. Het staat voor hoge kwaliteit en ecologisch bewustzijn. Maar nog belangrijker, elk product is uniek.

Daarnaast draait het verhaal om de twee broers die aan de basis staan van de onderneming. Het is personal branding keer twee. Zij zijn de onderneming. De uitstraling van het merk is dan ook tot in de puntjes verzorgd.

Online

www.freitag.ch
De website toont een ruitjespatroon in grijs. Dit patroon is net zo belangrijk voor de branding als het zwarte Freitag-label zelf. Het refereert naar de speciale manier waarop Freitag de tassen presenteert. Elke winkel en reseller gebruikt een snel op te bouwen systeem waar de tassen elk één vak krijgen. Van elke tas is namelijk maar één exemplaar.



In filmpjes op de eigen site weten ze goed te spelen met het vrije messenger imago en je ziet een stukje van het productieproces.




Het Vimeo-kanaal van Freitag:









Flagship store

De winkel is opgebouwd uit gerecyclede containers 
De Flagship Store in Zürich is in opkomend gebied neergezet. Tussen de vrijdenkers en kunstenaars heeft de onderneming een toren van containers geplaatst. Dat het gemaakt is van containers sluit aan bij het recycling deel van de branding, maar ook bij het hippe imago. Freitag is waar het gebeurt of staat te gebeuren.






In de Flagship Store
Elk vak bevat één exclusief exemplaar
Gesloten la, met afbeelding van de tas
Open la.







Freitag label en ruitpatroon


Het Zwitserse Scholtysik Niederberger Kraft is verantwoordelijk voor de positionering van Freitag. Zij hebben de onderneming meegenomen in een zoektocht naar de essentie van het merk Freitag, zoals Carsten Scholtysik uitlegt in het boek Freitag - Out of the Bag.   

"When we know what the brand stands for, what makes it unique, then it's possible to experience the naturalness through all of the so-called touch points - meaning through all of the points where a customer, employee, supplier, the media or just the public in general come in contact with the brand.

All of the brand statements should recognizably refer to the same essence, in terms of both content and form. And that should last. If all of these experiential moments are strictly oriented with regards to each other and refer to the heart of the brand, then a coherent, plausible image is created in our minds. That leads to trust and loyalty." 
Van Brand Essence naar Touch Points




Conclusie:
Is Freitag bezig met Total Immersion? Het heeft in ieder geval goed begrepen dat Alles Moet Kloppen. Van de visitekaartjes tot de presentatie in de winkel tot online kloppen alle uitingen met het merk en waar het voor staat. 

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Freitag: Total Immersion in de praktijk

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

woensdag 8 augustus 2012

Freitag: Total Immersion in de praktijk

Eerder dit jaar schreef ik al een blog over Total Immersion: het onderdompelen in een totaalbeleving rond een merk. Moeten we niet ophouden met denken over content en channels? Moeten we gaan denken aan een totaalbeleving? Aan onderdompeling in Brand Values? Tijdens mijn vakantie in Zwitserland had ik het plezier om een goed voorbeeld van Total Immersion tegen te komen: Freitag. Dit Zwitserse tassenmerk heeft een zeer consistente merkbeleving.

Het verhaal van Freitag is even eenvoudig als inspirerend. 
Back in 1993, graphic designer brothers Markus and Daniel Freitag were on the lookout for a messenger bag. Zurich citizens worthy of the name travel by bicycle - 'velo,' they call it. When it rains, they get wet. The FREITAG brothers wanted a heavy-duty, functional and water-repellent bag to carry their designs. Inspired by the cheerfully coloured lorries rumbling along the cross-Zurich highway just in front of their flat, they cut a messenger bag out of an old truck tarpaulin. As the carry belt, they used second-hand car seat-belt webbing, while an old bicycle inner tube provided the edging.
Aan de basis van het Corporate Verhaal van Freitag staat één duidelijk punt. Recyclen. Alle tassen van Freitag zijn gemaakt van gerecycled materiaal: de reclamehoezen die over trucks worden getrokken. Sterk, degelijk materiaal, gemaakt om lang mee te gaan. Het gevoel van Freitag is daardoor industrieel. Hip. Het staat voor hoge kwaliteit en ecologisch bewustzijn. Maar nog belangrijker, elk product is uniek.

Daarnaast draait het verhaal om de twee broers die aan de basis staan van de onderneming. Het is personal branding keer twee. Zij zijn de onderneming. De uitstraling van het merk is dan ook tot in de puntjes verzorgd.

Online

www.freitag.ch
De website toont een ruitjespatroon in grijs. Dit patroon is net zo belangrijk voor de branding als het zwarte Freitag-label zelf. Het refereert naar de speciale manier waarop Freitag de tassen presenteert. Elke winkel en reseller gebruikt een snel op te bouwen systeem waar de tassen elk één vak krijgen. Van elke tas is namelijk maar één exemplaar.



In filmpjes op de eigen site weten ze goed te spelen met het vrije messenger imago en je ziet een stukje van het productieproces.




Het Vimeo-kanaal van Freitag:









Flagship store

De winkel is opgebouwd uit gerecyclede containers 
De Flagship Store in Zürich is in opkomend gebied neergezet. Tussen de vrijdenkers en kunstenaars heeft de onderneming een toren van containers geplaatst. Dat het gemaakt is van containers sluit aan bij het recycling deel van de branding, maar ook bij het hippe imago. Freitag is waar het gebeurt of staat te gebeuren.






In de Flagship Store
Elk vak bevat één exclusief exemplaar
Gesloten la, met afbeelding van de tas
Open la.







Freitag label en ruitpatroon


Het Zwitserse Scholtysik Niederberger Kraft is verantwoordelijk voor de positionering van Freitag. Zij hebben de onderneming meegenomen in een zoektocht naar de essentie van het merk Freitag, zoals Carsten Scholtysik uitlegt in het boek Freitag - Out of the Bag.   

"When we know what the brand stands for, what makes it unique, then it's possible to experience the naturalness through all of the so-called touch points - meaning through all of the points where a customer, employee, supplier, the media or just the public in general come in contact with the brand.

All of the brand statements should recognizably refer to the same essence, in terms of both content and form. And that should last. If all of these experiential moments are strictly oriented with regards to each other and refer to the heart of the brand, then a coherent, plausible image is created in our minds. That leads to trust and loyalty." 
Van Brand Essence naar Touch Points




Conclusie:
Is Freitag bezig met Total Immersion? Het heeft in ieder geval goed begrepen dat Alles Moet Kloppen. Van de visitekaartjes tot de presentatie in de winkel tot online kloppen alle uitingen met het merk en waar het voor staat. 

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage