Copywriting tussen denken en doen

Ben je een doener? Of een denker? Is je product voor doeners? Of voor denkers? Is het een dienst waarvan je zegt: Daar moet ik nog even over nadenken. Of is het een product waarvan je zegt: Doe mij die maar! Klinkt voor de hand liggend... Maar toch halen we ze nog wel eens door elkaar.

De meeste websites richten zich op één persoon. De denker.

De benadering is rationeel, feitelijk en geeft de bezoeker veel... om over na te denken.



Dat kan handig zijn. Als je product of dienst er eentje is die vraagt om nadere bestudering. Eentje die vraagt om verdieping in de materie. Een product waar het nodig is om verder over na te denken.

Het heeft gevolgen voor je toon.
Je mag de diepte in.
Je mag het 'moeilijk' maken.

Maar hoe vaak is dat het geval?

Is de bezoeker niet vaker een 'doener'?

Hij of zij komt online, komt bij je website en wil iets DOEN.

Of het nu informatie inwinnen is. Of direct jouw super-product bestellen. Daar hoeven ze niet lang over na te denken. Het is tijd voor actie.

En een toon die de dadendrang ondersteunt.

Waar zit je klant? 
Zit je klant nog in denken? Geef hem of haar dan content die inspeelt op het denkproces. Geef feiten. Geef onderbouwing. Geef voordelen. Geef een factsheet. Bedien de interne nerd in je klant.

Zit je klant al in doen? Vermoei hem of haar dan niet, maar zorg voor een eenvoudig proces. Maak de handeling van het doen zo vloeiend mogelijk.

Waar zit je product?
Een product voor denkers? Of doeners?
Denk er eens over na. Denk aan de gevolgen voor je toon.
En ga dan vooral doen.

Labels:

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Copywriting tussen denken en doen

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

vrijdag 11 januari 2013

Copywriting tussen denken en doen

Ben je een doener? Of een denker? Is je product voor doeners? Of voor denkers? Is het een dienst waarvan je zegt: Daar moet ik nog even over nadenken. Of is het een product waarvan je zegt: Doe mij die maar! Klinkt voor de hand liggend... Maar toch halen we ze nog wel eens door elkaar.

De meeste websites richten zich op één persoon. De denker.

De benadering is rationeel, feitelijk en geeft de bezoeker veel... om over na te denken.

  • Eindeloze opsommingen. 
  • Technische specificaties. 
  • Achtergrond tot aan de hemel.


Dat kan handig zijn. Als je product of dienst er eentje is die vraagt om nadere bestudering. Eentje die vraagt om verdieping in de materie. Een product waar het nodig is om verder over na te denken.

Het heeft gevolgen voor je toon.
Je mag de diepte in.
Je mag het 'moeilijk' maken.

Maar hoe vaak is dat het geval?

Is de bezoeker niet vaker een 'doener'?

Hij of zij komt online, komt bij je website en wil iets DOEN.

Of het nu informatie inwinnen is. Of direct jouw super-product bestellen. Daar hoeven ze niet lang over na te denken. Het is tijd voor actie.

En een toon die de dadendrang ondersteunt.

Waar zit je klant? 
Zit je klant nog in denken? Geef hem of haar dan content die inspeelt op het denkproces. Geef feiten. Geef onderbouwing. Geef voordelen. Geef een factsheet. Bedien de interne nerd in je klant.

Zit je klant al in doen? Vermoei hem of haar dan niet, maar zorg voor een eenvoudig proces. Maak de handeling van het doen zo vloeiend mogelijk.

Waar zit je product?
Een product voor denkers? Of doeners?
Denk er eens over na. Denk aan de gevolgen voor je toon.
En ga dan vooral doen.

Labels:

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage