Communicatie anno 2014 is volledig schizofreen

We leven in het tijdperk van Social Media. Een tijdperk waarin de oude normen en waarden rond communicatie niet meer gelden. Een tijdperk waarin ‘normaal’ praten de gewenste manier van communiceren is voor veel mensen. Dat is fijn voor de gebruikers, maar ook heel pijnlijk voor veel organisaties. 


Ik kan op elk moment van de dag de verbinding zoeken met mensen waarmee ik van gedachten wil wisselen. En als ze tijd en zin hebben, krijg ik antwoord. Mensen die vroeger buiten mijn bereik lagen, zijn nu slechts een tweet verwijderd. Heel natuurlijk. Heel gewoon. We babbelen wat. We husselen wat. En soms gaan we over naar IRL.

De overgang naar de totaalheerschappij van Social Media als norm voor communicatie is echter nogal abrupt gegaan.

Dat zorgt op dit moment voor een volledig schizofreen communicatielandschap. Overal zie je organisaties die wel meewillen, maar die puur uit gewoonte in oude vormen terugvallen. Dit zorgt voor rare discrepanties. Om over de gevolgen voor congruentie – walk the walk, talk the talk – nog maar te zwijgen.

Schizofrene Communicatie








Simpel gezegd: we willen heus wel communiceren met ‘je’, maar schieten in een reflex naar ‘u’. Of we communiceren op Social Media met ‘je’, maar zodra je een brief ontvangt is het U.

De huidige overgang is voor veel organisaties namelijk extreem pijnlijk. Ik kan niet eens meer tellen hoe vaak ik de u of je-discussie heb moeten voeren de afgelopen jaren. Op het laatste moment trekt iemand hoog in de boom vaak de stekker uit dit soort initiatieven: blijf maar bij het veilige U. Dat kennen onze klanten tenminste. Dat vinden ze fijn.

Nee. Dat vinden jullie fijn, organisaties. Jullie houden van een beetje afstand. Jullie houden vast aan U. Terwijl het hele landschap om je heen de menselijke norm voor communicatie volgt, houden jullie vast aan het aangeleerde en vertrouwde. En dat kost je klanten.

Want we raken een beetje in de war van je schizofrenie. Je was toch zo lekker cool en benaderbaar online? Waarom stuur je dan een brief met Geachte heer? Veel organisaties verwarren hun klanten op dit moment. Door niet duidelijk te kiezen. Ze schuren een beetje lafjes tegen Social Media aan, maar communiceren in hun standaardmiddelen nog steeds afstandelijk.

Je klanten zijn niet gek. De klanten groeien op dit moment alleen veel sneller dan veel organisaties. En waar het ooit vreemd was om je meest persoonlijke gebeurtenissen zomaar online te gooien, delen we vandaag alles – met een telfie – een tamponselfie als voorlopig dieptepunt, maar dat terzijde.

Brian Solis heeft ooit mooi gezegd: Adapt or Die. En zo kritisch is het.

En natuurlijk werkt iedereen heel hard aan het Adapt-stuk. We zijn echt hard onderweg naar steeds normaler praten. Maar toch heerst er nog veel weerstand. Veel organisaties blijven vasthouden aan de oude, veilige normen. Hoe lang nog?

Mijn advies? Maak de keuze en hou je aan de keuze. Of je gaat volledig over op de menselijke maat die wij in 2014 aanhangen of niet. Even goede vrienden, maar kies.

Labels: ,

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Communicatie anno 2014 is volledig schizofreen

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

woensdag 21 mei 2014

Communicatie anno 2014 is volledig schizofreen

We leven in het tijdperk van Social Media. Een tijdperk waarin de oude normen en waarden rond communicatie niet meer gelden. Een tijdperk waarin ‘normaal’ praten de gewenste manier van communiceren is voor veel mensen. Dat is fijn voor de gebruikers, maar ook heel pijnlijk voor veel organisaties. 


Ik kan op elk moment van de dag de verbinding zoeken met mensen waarmee ik van gedachten wil wisselen. En als ze tijd en zin hebben, krijg ik antwoord. Mensen die vroeger buiten mijn bereik lagen, zijn nu slechts een tweet verwijderd. Heel natuurlijk. Heel gewoon. We babbelen wat. We husselen wat. En soms gaan we over naar IRL.

De overgang naar de totaalheerschappij van Social Media als norm voor communicatie is echter nogal abrupt gegaan.

Dat zorgt op dit moment voor een volledig schizofreen communicatielandschap. Overal zie je organisaties die wel meewillen, maar die puur uit gewoonte in oude vormen terugvallen. Dit zorgt voor rare discrepanties. Om over de gevolgen voor congruentie – walk the walk, talk the talk – nog maar te zwijgen.

Schizofrene Communicatie








Simpel gezegd: we willen heus wel communiceren met ‘je’, maar schieten in een reflex naar ‘u’. Of we communiceren op Social Media met ‘je’, maar zodra je een brief ontvangt is het U.

De huidige overgang is voor veel organisaties namelijk extreem pijnlijk. Ik kan niet eens meer tellen hoe vaak ik de u of je-discussie heb moeten voeren de afgelopen jaren. Op het laatste moment trekt iemand hoog in de boom vaak de stekker uit dit soort initiatieven: blijf maar bij het veilige U. Dat kennen onze klanten tenminste. Dat vinden ze fijn.

Nee. Dat vinden jullie fijn, organisaties. Jullie houden van een beetje afstand. Jullie houden vast aan U. Terwijl het hele landschap om je heen de menselijke norm voor communicatie volgt, houden jullie vast aan het aangeleerde en vertrouwde. En dat kost je klanten.

Want we raken een beetje in de war van je schizofrenie. Je was toch zo lekker cool en benaderbaar online? Waarom stuur je dan een brief met Geachte heer? Veel organisaties verwarren hun klanten op dit moment. Door niet duidelijk te kiezen. Ze schuren een beetje lafjes tegen Social Media aan, maar communiceren in hun standaardmiddelen nog steeds afstandelijk.

Je klanten zijn niet gek. De klanten groeien op dit moment alleen veel sneller dan veel organisaties. En waar het ooit vreemd was om je meest persoonlijke gebeurtenissen zomaar online te gooien, delen we vandaag alles – met een telfie – een tamponselfie als voorlopig dieptepunt, maar dat terzijde.

Brian Solis heeft ooit mooi gezegd: Adapt or Die. En zo kritisch is het.

En natuurlijk werkt iedereen heel hard aan het Adapt-stuk. We zijn echt hard onderweg naar steeds normaler praten. Maar toch heerst er nog veel weerstand. Veel organisaties blijven vasthouden aan de oude, veilige normen. Hoe lang nog?

Mijn advies? Maak de keuze en hou je aan de keuze. Of je gaat volledig over op de menselijke maat die wij in 2014 aanhangen of niet. Even goede vrienden, maar kies.

Labels: ,

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage